Észak-Erdélyben járt a Városi Nyugdíjas Klub

Klubunkban évek óta hagyomány, hogy nyaranta többnapos kirándulást szervezünk a határon túli elszakított területekre. Ebben az évben az Erdélyi-részeket, a Partiumot kerestük fel.

Utunk elsőként Szilágy megye központjába Zilahra vezetett, ahol Ady a gimnáziumot végezte. A Fő téren látható Fadrusz János által alkotott Wesselényi szobor az „árvízi-hajóst” ábrázolja. Szállásunk a Máramarosi-havasok lábánál Aknasugatagon volt, ahol helyben kipróbálhattuk a hajdani sóbányákból eredő gyógyvíz jótékony hatását.

Máramarosszigeten megtekintettük a kommunizmus és az ellenállás áldozatainak emlékmúzeumát a volt börtön épületében. Politikai elítéltek, egyetemisták, képviselők, újságírók, katonatisztek, tsz ellen tiltakozó parasztok, papok és püspökök voltak itt fogságban. Láttuk annak a hét görög-katolikus vértanú püspöknek a celláit, akiket látogatásunk után pár nappal avatott boldoggá Ferenc pápa. Felkerestük a Fő utca díszét, az 1736-ban épült Szent Károly tiszteletére emelt piarista templomot, melynek freskóin a magyar szenteket láthatjuk.

Innen utunk Szaploncára a „Nevető-temetőbe” vitt, ahol tréfás feliratú fejfákat láttunk. A sírfeliratokból kiolvashatjuk a település lakóinak foglalkozását, halálának körülményeit.

Nagybánya főterén láthattuk a gyönyörű barokk Minorita-templomot, a gótikus Szent István-tornyot, Lendvai Márton neves színész szülőházát, Szilágyi Erzsébet lakóházát és a szállodát, ahol Petőfi töltötte nászéjszakáját, mivel itt törött el az őket Koltóra szállító kocsi kereke.

Felsővisói séta után a Radnai és a Máramarosi havasok között fekvő Borsafüredre látogattunk.

A hegytetőre a panoráma pontig felvonóval jutottunk el. Innen két kilométeres séta után a 80 méter magas Lóhavasi-vízeséshez értünk. Ez Erdély legnagyobb, 80 méter magas zuhataga.

Máramaros megye, az Iza völgye, ősi falvaival, építészetével, a fatemplomok hazája.

Bárcánfalván kolostor és templom együttes mutatja be a népi építészet remekműveit. Itt ikon és népművészeti kiállítást is láthattunk.

Koltón a Teleki- kastély jelenleg felújítás alatt áll, ezért a Petőfi emlékeket a művelődési házban tekinthettük meg. Itt megismerkedhettünk a mai Nagybányai Festőtelep gazdag tájképgyűjteményével is.

Felsőbánya történelmi múltjával, jelenével is megismerkedtünk utunk során. A település az alakulása óta űzött iparát, a bányászatot elvesztette. A székesegyháznak is beillő Nagyboldogasszony templom az egykor gazdag só-, arany- és ezüstbányáinak örökre a városnak adományozott haszonbéréből épült 1847-1858 között. Főoltárképén Lotz Károly festményét „Mária-mennybemenetele” csodáltuk meg a gyönyörű mennyezeti freskók mellett.

Nagykárolyban a felújított kastélyban korhűen berendezett termeket, kápolnát, és a mesterségeket bemutató gyűjteményeket tekinthettük meg. Itt ismerkedett meg Petőfi 1846 szeptemberében Szendrey Júliával a megyebálon. Ebben a városban született Kaffka Margit költőnő.

Érmindszenten Ady szülőházát és a család később emelt lakóházát láthattuk Ady relikviákkal. Sződemeteren Kölcsey Ferenc szülőhelyén a közelmúltban újították fel magyar segítséggel a református templomot, mely a 60 fős magyar közösséget szolgálja. Mellette épült fel a Kölcsey emlékeket és a Himnusz keletkezését bemutató közösségi épület.

Kirándulásunk utolsó állomása Szent László városa, Nagyvárad volt. Itt láthattuk a Kanonok-sort, a Püspöki-palotát, Szent László-szobrát. Látogatást tettünk a Nagyboldogasszony tiszteletére szentelt, Hillenbrandt által tervezett, Erdély legszebb. legdíszesebb barokk székesegyházában.

A jó hangulatú, élményekben gazdag kiránduláson szakavatott vezetőinktől kimerítő történelmi, építészeti, földrajzi ismeretekkel gazdagodtunk, egy kicsit másként, mint azt hajdan, az iskolapadban ülve tanították nekünk. Közben-közben meghatottan hallgattuk Ady, Petőfi, Kaffka Margit verseit Latinovics Zoltán, Sinkovits Imre, Kaszás Attila, Bitskey Tibor, Mensáros László, Huszti  Péter, Bessenyei Ferenc, Sárosi Katalin, Szeleczky Zita, Cseh Tamás előadásában.

(Kun Imre klubelnök írása)

(Fotó: Városi Nyugdíjas Klub)