A szépség és a reklám – izgalmas kiállítással indul a tavasz a tatai múzeumban

„A szépség és a reklám – A női ideál alakulása a 20. század első felében” címmel nyílt időszaki kiállítás március 8-án a Kuny Domokos Múzeumban.

A Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum divat- és reklámtörténeti kiállítása a nők reklámozásban betöltött szerepét szemlélteti. A tárlat gerincét a korabeli plakátok adják, melyeket aprónyomtatványok, árucsomagolások, árjegyzékek és reklámtárgyak egészítenek ki, bemutatva a kor női divatjának és ideáljainak változását, emellett pedig egy-egy jellemző ruhadarabot, viseletet is megtekinthetnek a helyszínen a látogatók.

A nőnapi megnyitón Dr. Schmidtmayer Richárd, a Kuny Domokos Múzeum igazgatója elmondta: - számos évfordulót ünneplünk 2018-ban, ezek közül a tatai múzeum számára különösen fontos a városegyesítés 80. évfordulója, hiszen ezzel együtt a tata-tóvárosi múzeum is a 80. születésnapját ünnepli. Az ilyen évforduló alkalmat ad arra, hogy egy intézmény végiggondolva az elmúlt évtizedek történetét új utakat keressen, s olyan programot kínáljon a közönségnek, amely által még vonzóbbá válhat. Éppen ezért, a városegyesítés korára is utalva született meg az új kiállítás, mely főként a 20-as, 30-as évek divatját, reklámkultúráját és nőideálját mutatja be. Ez a kor a nagy változások ideje volt, mely nagy hatással bírt a társadalomra és persze a nőkre, akik számára akkoriban egyre több termék és szolgáltatás vált elérhetővé, melyek a divat és a mindennapi élet részévé váltak – nyilatkozta az igazgató.

A kiállítás bemutatja, hogy a két világháború, az emancipációs törekvések, a fotóplakát, a mozi és a mozivásznak díváinak megjelenése hogyan csapódott le a viselet és a női szerepek változásában. A tárlat öt évtized anyagát öleli fel, azokat a divatlapokat és reklámhordozókat melyek kimaradtak a gyűjteményből de a korszak részét képezték, kivetítés formájában tanulmányozhatják a látogatók.

Rédey Judit a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum ny. főmuzeológusa a megnyitón tájékoztatott arról, hogy intézményüknek nagyon gazdag reklámanyag gyűjteménye van, amit szerettek volna egy tematikus kiállítás-sorozat keretében a nagyközönség elé tárni. Ennek része a nő és a reklám témája, mely az 1900-tól az 1940-es évek végéig ölelő korszakot mutatja be. Rédey Judit hozzátette: - Akkoriban a reklám már egyre nagyobb szerepet kapott, beindult a tömegtermelés, elkezdődött a fogyasztóvá válás folyamata. A korszakban a nőideál gyökeresen szakított a 19. század bájos-kedves fiatal lány és a szende, anyatípusú nő képével, így nagyon változatos, új nőtípusok jelentek meg. Az igazi forradalmi átalakulás az első világháborút követően jelentkezett, miután a háborúban a nők kénytelenek voltak munkába állni, s ez öntudatot is adott számukra: megjelent a rövid haj, a kényelmes ruhák, a rövidebb szoknyák, divat lett a vékony testalkat, a smink, a határozott fellépés, és az önállóság. Az életmódban is komoly változások indultak el, felgyorsult az élet, fiatalosabb lett a szépségideál, beindultak az emancipációs mozgalmak, a reklámok pedig az ehhez illeszkedő új típusú árukat vették fókuszba.

A 2018-as esztendő a Kuny Domokos Múzeum megújulásának éve. Tata legnagyobb hagyományú közművelődési és tudományos intézménye megfiatalodott szakmai stábbal,  új szemléletű időszaki kiállításokkal és azokhoz kapcsolódó múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, nem utolsó sorban pedig folyamatosan frissülő online közösségi felülettel vág neki az évnek. A megújulás részeként született meg „A szépség és a reklám” című tárlat is, melyet április végéig látogathat a közönség. A kiállítás megnyitóján közreműködött a tatai Savoy Táncklub, a hivatalos megnyitó után pedig Kulich Julianna, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum muzeológusa vezette végig az érdeklődőket.